Εξετάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η αποθήκευση φυσικού αερίου στις Ιταλία και Βουλγαρία, για την εξασφάλιση εφοδιασμού τον επόμενο χειμώνα.
Η Κομισιόν παρουσίασε κατά την περασμένη εβδομάδα τις προτάσεις της για το φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με τις οποίες:
“τα κράτη μέλη υποχρεούνται να διασφαλίσουν ότι οι δεξαμενές υπόγειας αποθήκευσης αερίου που διαθέτουν θα έχουν πληρωθεί
σε ποσοστό τουλάχιστον 80 % της χωρητικότητάς τους έως την 1η Νοεμβρίου 2022. Το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 90 % για τα επόμενα έτη. Ενώ θα υπάρχουν ενδιάμεσοι στόχοι για την περίοδο από τον Φεβρουάριο έως τον Οκτώβριο”.
Όπως μαθαίνουμε και από το Dnews, για τις χώρες-μέλη που δεν διαθέτουν αποθήκες φυσικού αερίου – όπως η Ελλάδα – προβλέπεται η υποχρέωση να εξασφαλίσουν ως την 1η Νοεμβρίου, συμφωνίες με χώρες που διαθέτουν αποθήκες, για ποσότητες που ισοδυναμούν με
το 15 % της ετήσιας κατανάλωσης αερίου.
Στην Ελλάδα η ετήσια κατανάλωση φυσικού αερίου το 2020 ήταν 5,8 δισεκ. κυβικά μέτρα, που σημαίνει ότι απαιτείται η εξασφάλιση αποθηκευμένης ποσότητας 0,9 δισεκ. κυβικών μέτρων.
Αποθήκη φυσικού αερίου διαθέτει η Βουλγαρία. Στην οποία είναι διασυνδεδεμένο το ελληνικό σύστημα του ΔΕΣΦΑ (σύντομα θα λειτουργήσει και δεύτερο σημείο διασύνδεσης μέσω του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB). Στην περίπτωση της Βουλγαρίας όμως υπάρχουν προβλήματα που σχετίζονται με τη δυναμικότητα του αερίου.
Συγκεκριμένα η υπόγεια αποθήκη της Βουλγαρίας έχει σχετικά περιορισμένη δυναμικότητα. Συγκεκριμένα της τάξης των 0,6 δισεκ. κυβικών. Αντιθέτως πολλαπλάσια, της τάξης των 20 δισεκ. κυβικών, είναι εκείνη των αποθηκών στην Ιταλία, με την οποία η χώρα μας διασυνδέεται μέσω Αλβανίας με τον αγωγό ΤΑΡ.
Έτσι οι απαιτούμενες ποσότητες μπορούν να εξασφαλιστούν στη βάση συμφωνιών ανταλλαγής, με «παρακράτηση» φυσικού αερίου που προορίζονται για την Ιταλική αγορά. Ο ΤΑΡ, υπενθυμίζεται, μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ιταλία και έχει τεθεί σε λειτουργία από πέρυσι.
Τι συμβαίνει με την ελληνική αγορά
Για την ασφάλεια εφοδιασμού της ελληνικής αγοράς, υπάρχει και η δυνατότητα του μακρόχρονου ελλιμενισμού πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας. Πρόκειται για την περιοχή όπου αποθηκεύεται και αερίζεται το ΥΦΑ που μεταφέρεται με πλοία. Όμως για την επιλογή υπάρχει το ζήτημα του κόστους και της προσφοράς.
Τα σενάρια
Στην πρόταση Κανονισμού που δημοσιοποίησε η ΕΕ, λαμβάνονται υπόψη τα δυσμενέστερα σενάρια για την αγορά φυσικού αερίου. Επισημαίνεται το ενδεχόμενο οι τιμές του φυσικού αερίου στο προσεχές καλοκαίρι να μην είναι υψηλότερες από εκείνες του χειμώνα. Επίσης ένα από τα σενάρια που εξετάζεται είναι και η πιθανότητα διακοπής της προμήθειας φυσικού αερίου μέσω αγωγών.
Για να μαθαίνετε πάντα πρώτοι την αθλητική επικαιρότητα, ακολουθήστε μας
στη σελίδα μας στο Facebook, στο Twitter, στο Instagram, στο Youtube, στο TikTok