Ο Μάνος Σταραμόπουλος γράφει για την είσοδο των κολοσσών στο χώρο του αθλητισμού και ειδικότερα του ποδοσφαίρου, που θα επιφέρει μεγάλες αλλαγές αλλά και πολλά χρήματα…
Μια άνευ προηγουμένου παγκόσμια κρίση, χάρη και στη μεταπανδημία, πλήττει τους γίγαντες της Silicon Valley. Μόνο η Meta (παλαιότερα γνωστή με το όνομα Facebook), τις τελευταίες ημέρες, ανακοίνωσε περισσότερες από 11.000 περικοπές στο «εργατικό δυναμικό» της, ειδικά αφού επισημοποίησε απροσδόκητα τριμηνιαία αίμα και δάκρυα.
Εν τω μεταξύ, η Amazon σκέφτεται επίσης μια επιχείρηση περικοπής της τάξης των 10.000 ατόμων (πέρα από το πάγωμα προσλήψεων). Επίσης , το Twitter, μετά τη διαδικασία εξαγοράς από τον Νοτιοαφρικανό μεγιστάνα Έλον Μασκ, έχει ήδη στην «κοιλιά του» ένα σχέδιο μείωσης κόστους που θα επηρεάσει το 50% των εργαζομένων που είναι παρόντες στην εταιρεία.
Γενικότερα, οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας, ειδικά οι αμερικανικές, έχουν επενδύσει μαζικά κατά τη διάρκεια της τεχνολογικής άνθησης, εμπιστεύοντας λανθασμένα τη συνεχή ανάπτυξη ακόμη και στη «μετά» Covid εποχή . Ένα σενάριο που, δυστυχώς, δεν έχει συμβεί και γι’ αυτό τα μεγάλα ονόματα της Silicon Valley εργάζονται για να εντοπίσουν ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο (όσοι δεν καταφέρουν να επανατοποθετηθούν, με τον σωστό τρόπο, θα υποστούν ισχυρές οικονομικές οπισθοδρομήσεις).
Επιπλέον, αυτό που βλέπουμε θα μπορούσε επίσης να έχει επιπτώσεις στην αγορά αθλητικών οπτικοακουστικών δικαιωμάτων, όπου το Facebook και η Amazon είναι παρόντες εδώ και χρόνια.
Τα στιγμιότυπα
Τα τελευταία δύο χρόνια, παραμένοντας στο χώρο του ποδοσφαίρου, το Facebook απέκτησε τα highlights των αγώνων της Major League Soccer (MLS). Επίσης το 2020 είχε στοιχηματίσει στα δικαιώματα 2 αγώνων στην τελική φάση του Κυπέλλου Αγγλίας, καθώς και στην Ισπανική Λίγκα, με δωρεάν μετάδοση επίσημων αγώνων σε Πακιστάν, Μπαγκλαντές, Σρι Λάνκα, Νεπάλ και Ινδία.
Επίσης το Facebook (σήμερα Meta), στη Λατινική Αμερική, μετέδωσε τους 32 αγώνες του Champions League , με συμφωνία με την ΟΥΕΦΑ που έληξε την περασμένη σεζόν. Αφήνοντας πίσω το ποδόσφαιρο, η εταιρεία που ιδρύθηκε από τον Μάρκ Ζούκερεμπεργκ επενδύει στα highlights του γκολφ PGA Tour και στους αγώνες του National Football League (NFL- αμερικανικό ποδόσφαιρο)
Η είσοδος της Amazon και τα 80 εκ. ευρώ
Η Amazon, αφού μελέτησε προσεκτικά τη διεθνή αγορά τηλεοπτικών δικαιωμάτων ποδοσφαίρου, αποφάσισε να εισέλθει σε αυτήν για να προωθήσει το περιεχόμενο που θα προσφερθεί στους συνδρομητές του “Prime Video”.
Πρώτα ήρθε η αγγλική Premier League, με μια πλούσια και αποκλειστική προσφορά (όπως το “Boxing Day”, που εκτιμήθηκε πολύ από τους Βρετανούς θεατές) και ένα πρόγραμμα 20 αγώνων υψηλού προφίλ (για προϋπολογισμό 100 εκατομμυρίων ευρώ) . Mετά το «στοίχημα» του Champions League (συμπεριλαμβανομένης της μετάδοσής του στην ιταλική αγορά). Στη συνέχεια, η εταιρεία που ίδρυσε ο Τζεφ Μπέζος βραβεύτηκε, για την τριετία 2021-2024, οι 16 καλύτεροι αγώνες μεσούσης της εβδομάδας προσφορά με την επωνυμία Champions (συμπεριλαμβανομένου του τελικού του Σούπερ Καπ UEFA), με εκτιμώμενο προϋπολογισμό περίπου 80 εκατ. ευρώ. .
Πρόκειται για σημαντικές επενδύσεις, οι οποίες ξεκάθαρα χάνονται στους εκπληκτικούς αν όχι τεράστιους αριθμούς του τζίρου του κολοσσού του Σιάτλ, αλλά τα μελλοντικά σενάρια για τους κολοσσούς της υψηλής τεχνολογίας πρέπει να ακολουθηθούν προσεκτικά. Η αλλαγή του μεγέθους του εργατικού δυναμικού ήταν η πρώτη υποχρεωτική επιλογή, αλλά άλλες, εξίσου αυστηρές, θα ληφθούν πάνω από όλα ως προς το κόστος (ίσως ανακοινωθούν τους επόμενους μήνες).
Ο αθλητισμός μπορεί να μετατραπεί σε σημαντικό μοχλό, αλλά η ψηφιακή πρόκληση που πρέπει να κερδηθεί δεν είναι με αφορμή την «ημέρα του αγώνα», αλλά όλη την εβδομάδα. Εκεί, οι ψηφιακές πωλήσεις μπορούν να απογειωθούν, φέρνοντας τα μεγάλα ονόματα της υψηλής τεχνολογίας και πάλι σε θετικό έδαφος, τόσο από την άποψη της αγοραίας αξίας όσο και των χρηματιστηριακών προβλέψεων.