ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΛΕΞ: Ο πόνος των φτωχών, γίνεται η τέχνη των αστών

Ο ΛΕΞ έτσι ήταν, έτσι είναι και έτσι θα πορεύεται, μέχρι να αποφασίσει να κάτσει στο πάγκο και να κάνει τον Γιούργκεν Κλοπ. Γράφει ο Αλέξανδρος Μαρίνος

05.07.2022 | 23:32

Για πάρα πολλούς αυτό που πέτυχε ο ΛΕΞ στο γήπεδο του Πανιωνίου τη περασμένη Κυριακή (3/7), είναι συναρπαστικό. Για εμάς που ακούμε τον «Mr. Skandalo» από τον άλμπουμ «Δεν μας ξες καλά» και αυτό των «5 αστέρων» (κάποιοι σίγουρα τον ακούν και από πιο παλιά) είναι δικαίωση.

Όντως το να μαζέψεις περίπου 23χιλιάδες κόσμο ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ, χωρίς καμία μεγάλη δισκογραφική εταιρία ή κάποιον χορηγό από πίσω σου, να προβάλλουν την συναυλία σου κάθε λίγο και λιγάκι, είναι άξιο θαυμασμού. Αλλά ο ΛΕΞ έτσι ήταν, έτσι είναι και έτσι θα πορεύεται. Μέχρι να αποφασίσει να κάτσει στο πάγκο και να κάνει τον Γιούργκεν Κλοπ.

Ο Μπενζεμά του ελληνικού ραπ

Από τότε που τα ΒΟΡ.ΑΣ αποφάσισαν να χωριστούν με σκοπό να κάνει ο καθένας τους σόλο δουλειές, όλα πήραν τον δρόμο τους. Προς Θεού και πριν τον δίσκο «Ταπεινοί και Πεινασμένοι» ξέραμε ότι ο ΛΕΞ είχε skills. Αλλά ποτέ κανείς από μας δεν θα φανταζόταν ότι θα είχε (για να χρησιμοποιήσουμε και λίγο ποδοσφαιρικούς όρους) τέτοιο potential. Η ανταπόκριση του κόσμου τεράστια. Και σκεφτείτε ότι ο ΛΕΞ τότε δεν ήταν και μικρός, καθώς βάδιζε στα 32. Γι’ αυτό και ο μεσότιτλος που τον παρομοιάζω με τον Γαλλοαλγερινό φορ, γιατί και οι δύο φτάσανε στο hype τους, αφού πέρασαν τη -δύσκολη- δεκαετία και πατήσουν τα πρώτα «άντα».

Πραγματικά θυμάμαι τον εαυτό μου στα 16, λίγο πριν το Μουντιάλ της Βραζιλίας, να κυκλοφορεί στο Youtube η πρώτη σόλο του δουλειά και να «χάνω τη Γη κάτω από τα πόδια μου», όπως όλοι όσοι τον ακούσαμε τη πρώτη φορά. Βασικά θεωρώ ότι μετά τις ΑΤΕΛΕΙΩΤΕΣ επαναλήψεις της tracklist, ξεκίνησε το κεφάλι μου να «φτιάχνει» μια δικιά του άποψη που αφορά κοινωνικά, πολιτικά και ταξικά θέματα.

Και για να λέω και του λόγου το αληθές, μπορεί κάποια πράγματα πλέον να έχουν θεμελιωθεί, αλλά που ξέρεις; Μπορεί να βγάλει ο ΛΕΞ κανά τραγούδι και να με βάλει πάλι να σκεφτώ. Προσπαθώ να σας δώσω να καταλάβετε τι επίδραση έχει ο Σαλονικιός ράπερ όχι μόνο σε μένα, αλλά και σε όλα τα «δικά του παιδιά» όπως μας έχει χαρακτηρίσει.

Στο θέμα μας όμως γιατί ξέφυγα. Πάμε πάλι στον δίσκο «ΤΚΠ». Είναι ο πρώτος δίσκος μετά το «Ρίμα για Χρήμα» (Δίσκος που είναι ΤΟΤΕΜ στην ελληνική ραπ), ο οποίος  έκανε τόσο ντόρο. Το πρώτο του live στη παρουσίαση του «Τ.Κ.Π» αξέχαστο. Στο μικρό «Χυτήριο» στο Γκάζι, που με το ζόρι χωρούσε 300 άτομα, περίπου 500 «πιστοί» ακούγαμε τα τραγούδια του κυριολεκτικά στον αέρα. Ήταν τόσος ο κόσμος για ένα τόσο μικρό χώρο, που καμιά φορά ένιωθα οτι δεν μπορούσα να πατήσω στο πάτωμα. Αλλά στα 16 μου δεν καταλάβαινα τίποτα. Σάμπως κατάλαβα κάτι τώρα, στα 24 μου, στη Νέα Σμύρνη; Τέλος πάντων…

Το «2ΧΧΧ» μας απογείωσε, οπότε για το «ΜΕΤΡΟ» ήμασταν σίγουροι

Πάμε λοιπόν στο «2ΧΧΧ», τον δεύτερο προσωπικό του δίσκο. Το καλό με τον ΛΕΞ είναι ότι δεν ειδοποιεί ποτέ. Και είναι καλό γιατί πάλι λίγο πριν από ένα Μουντιάλ, αυτό της Ρωσίας, έσκασε στο κινητό μου ειδοποίηση: «Το κανάλι του χρήστη Τ.Γ.Κ δημοσίευσε το βίντεο…». Ε, αυτό ήταν! Για τα επόμενα τουλάχιστον δύο χρόνια, πολλές playlist είχαν βάση τους δύο σόλο δίσκους του ΛΕΞ (καλά και τώρα το ίδιο ισχύει να μου πεις). Από το μικρό «Χυτήριο» στο μεγάλο «Gazi Music Hall». Εκεί όντως ο καλλιτέχνης (γιατί δεν είναι ράπερ, είναι καλλιτέχνης) πήρε τα credits που του άξιζαν. Όχι πως τα ζήτησε τότε ή θα τα ζητήσει στο μέλλον. Ο κόσμος που τον ακούει ήθελε να του πει ένα μεγάλο «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ».

Εφόσον οι δύο προηγούμενοι δίσκοι βγήκαν πριν από κάποιο Παγκόσμιο Κύπελλο, την τρίτη είσαι υποψιασμένος. Με τον ΛΕΞ όμως δεν γίνεται. Άσε που η FIFA (επειδή ο Θεός του «ανθρώπου» πλέον είναι το χρήμα) αποφάσισε να διεξαχθεί το φετινό Μουντιάλ του Κατάρ τον Νοέμβρη. Θυμάμαι να λέω με τους φίλους μου: «Πότε θα τον βγάλει, πριν το καλοκαίρι ή μετά;» «Θα αργήσει να βγάλει δίσκο ο κοντός ρε, άσε που το Μουντιάλ γίνεται Χριστούγεννα». Ευτυχώς αυτή τη φορά, θα ανεβάσει, μέσω story του στο instagram, τον Jason από το «Friday and 13th» και αυτομάτως μας… τσίτωσε! Το αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενο. Μετά από τα δύο αριστουργήματα, δεν γίνεται ο ΛΕΞ να κάνει κάτι που να μην σε καθηλώσει. Η μόνη διαφορά ήταν ότι εναρμονίστηκε στον ήχο της εποχής (και πολύ καλά έκανε) και μίλησε πιο πολύ για το «εγώ» του. Χάλασε κανέναν; Δεν νομίζω, αν αναλογιστείτε ότι 23χιλιάδες κόσμο κρεμόταν από τα χείλη του τη προηγούμενη Κυριακή.

Ενα τελευταίο σε όλους όσους προσπαθούν να του «χρεώσουν» κάτι που ποτέ δεν ισχυρίστηκε

Κανονικά δε θα έπρεπε να γράφει κανείς τίποτα για τον ΛΕΞ. Ούτως η άλλως για εμένα, όλα όσα θέλουμε να λέμε για αυτόν, τα έχει πει με τον τρόπο του, στα κομμάτια του.

Αλλά έχω παρατηρήσει κάτι το τελευταίο καιρό.

Πολλοί προσπαθούν να χωρίσουν το ραπ σε δύο «στρατόπεδα» (όπως έκανε και ένας φίλος σας κάποτε, ονόματα δε λέμε). Ή προσπαθούν να πουν ότι ο ΛΕΞ κάνει ραπ πολιτικοποιημένο και ότι «αριστερίζει». Πάμε στο πρώτο σκέλος. Το ραπ δεν χωρίζεται όσο και να θέλετε. Μπορεί και εγώ να μην προτιμάω το ραπ (τραπ, όπως θέλετε πείτε το) που παίζει πιο πολύ, αλλά η μουσική αυτή είναι τόσο «ελεύθερη» που ο καθένας έχει το στυλ του. Αν είναι καλός ή κακός, αυτό το λένε οι αριθμοί, οι οποίοι λένε πάντα την αλήθεια.

Αλλά ο ΛΕΞ δε θα κρατήσει τη σημαία απέναντι στους «τράπερς» όσο και να το θέλετε. Ο «Μr Skandalo» έχει ανέβει μαζί με τον Light στο ίδο stage, υπάρχει σε πλάνο trap ήχου βίντεο κλιπ, έχει πει και rest in peace στον Mad Clip. Μπορεί να μην κάνουν το ίδιο είδος, αλλά ουδέποτε θα προσπαθήσει να μειώσει τη δουλειά τους. Οπότε αν νομίζετε ότι ο ΛΕΞ θα πρωτοστατήσει εναντίον αυτουνού του wave, μάλλον δεν έχετε ιδέα ούτε από ΛΕΞ, ούτε από αυτη τη μουσική.

Πάμε τώρα και στο δεύτερο μέρος της παρατήρησης.

Καταρχάς δεν νοείται κάποιος να κάνει μουσική που φέρανε Αφρικανοί και να διακρίνει άτομα με βάση τη πατρίδα του. Το λέει και στο «Μαύρη Μουσική».

Ο ΛΕΞ παιδιά δεν γράφει ούτε για να χαϊδέψει τα αυτιά κάποιου κόμματος, ούτε τίποτα. Ο ΛΕΞ αναφέρεται σε παιδιά που είναι όντως περιθεριοποιημένα. Σε παιδιά που έχουν πάθη, εθισμούς, παλεύουν με το μέσα τους. Σε άτομα που όλοι εσείς οι «εναλλακτικοί κουλτουριάρηδες» δεν θέλετε να τους βλέπετε. Το ότι ανέβηκε πανό για τον απεργό πείνας Γ.Μ στη συναυλία του, είναι επειδή ξέρει τι γίνεται στη κοινωνία καλύτερα από εσάς, που προσπαθείτε να του βάλετε ταμπέλα. Σε μια κοινωνία που ο Νώντας πλέον θα κυκλοφορεί ελεύθερος, εννοείται ότι ο ΛΕΞ θα στηρίξει οποιονδήποτε πέφτει θύμα της κρατικής εξουσίας.

Ένα τελευταίο. Ο ΛΕΞ μας χαιρέτησε στο live του όπως τον έχουμε συνηθίσει. Με ένα μόνο ευχαριστώ (είπε και άλλα κατά τη διάρκεια της συναυλίας). Δεν έδωσε βαρύγδουπες δηλώσεις του στυλ: «Το καλύτερο live που έκανα ποτέ», «είστε το καλύτερο κοινό». Ούτε «εις το επανιδείν» δεν είπε. Εάν τον ξέρεις (όσο μπορείς), καταλαβαίνει το ότι έτσι είναι και δεν αλλάζει για κανέναν και καμία. Οπότε, μέχρι να δώσει κάποιο σημάδι ο ΛΕΞ, τίποτα δεν είναι σίγουρο.

Αυτά από μένα.

To overfm.gr χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης

αποδοχή