Με το μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας ξεκινούν τη Δευτέρα 14 Ιουνίου οι Πανελλήνιες 2021 για τους υποψηφίους των ΓΕΛ. Τι ώρα ανακοινώνει τα θέματα το υπουργείο Παιδείας.
Ανοίγει η αυλαία αύριο Δευτέρα 14 Ιουνίου για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2021 με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας (θέμα έκθεσης) για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων.
Η ώρα έναρξης των πανελληνίων είναι 8.30 ώρα π.μ ενώ οι υποψήφιοι πρέπει να προέρχονται στο εξεταστικό τμήμα μέχρι και τις 8:00 π.μ., όπως αναφέρουν τα dikaiologitika.gr.
Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι 3 ώρες, ενώ το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να ανακοινώσει τα θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας λίγο μετά τις 10 π.μ. Αμέσως μετά το Dnews και τα φροντιστήρια Μεθοδικό θα δημοσιεύσουν τις προτεινόμενες απαντήσεις στο θέμα έκθεσης και τις ασκήσεις για την Νεοελληνική Γλώσσα που θα πέσουν στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις.
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν μαζί τους
το δελτίο εξεταζόμενου,
την αστυνομική τους ταυτότητα ή το διαβατήριό τους,
στιλό, μολύβι και γόμα
Ακόμα επιτρέπονται νερό ή κάποιο αναψυκτικό αλλά δεν επιτρέπεται το κινητό.
Μετά τη δυνατή ώρα αποχώρησης δεν επιτρέπονται οι διευκρινίσεις, καθώς έχουν ήδη αποχωρήσει κάποιοι μαθητές.
Πώς γίνεται η αξιολόγηση – Τι πρέπει να προσέχουν οι υποψήφιοι
Η εξέταση των μαθητών και μαθητριών στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία είναι ενιαία, σύμφωνα με όσα ορίζονται στον τρόπο αξιολόγησης.
Η αξιολόγηση γίνεται σε αδίδακτα κείμενα, λογοτεχνικά και μη λογοτεχνικά.
Τα κείμενα αυτά δεν πρέπει να υπερβαίνουν το όριο των τριών (3) σελίδων.
Ως εξεταστέα ύλη ορίζονται δραστηριότητες με τις οποίες υπηρετείται και ελέγχεται η επίτευξη των σκοπών και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων της διδασκαλίας του μαθήματος.
Για την Νεοελληνική Γλώσσα, οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται σε δραστηριότητες και να απαντούν σε ερωτήματα/ ερωτήσεις που απορρέουν από κείμενα που αναφέρονται σε κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες, όπως αυτοί ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών.
Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές και οι μαθήτριες στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας καλούνται να κατανοούν τη γλωσσική μορφή των κειμένων και τα κειμενικά τους χαρακτηριστικά, τη σχέση που έχει η γλώσσα και η οργάνωση του κειμένου με την περίσταση και τον σκοπό της επικοινωνίας, να ερμηνεύουν και να προσεγγίζουν κριτικά τα κείμενα με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο αναπαριστώνται ιδέες, αντιλήψεις, προκαταλήψεις για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον κόσμο.
Επίσης θα πρέπει να συγκρίνουν κείμενα ως προς τις δύο προηγούμενες διαστάσεις με στόχο τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ των κειμένων ως προς τη γλώσσα, το μέσο, τους σημειωτικούς τρόπους, το κειμενικό είδος, τις αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, τον τρόπο προσέγγισης του θέματος κλπ, να παράγουν κείμενα, με βάση τα μελετώμενα κείμενα με στόχο:
τον μετασχηματισμό των γλωσσικών και νοηματικών δομών (σημασιών) των κειμένων ή/και
τη συνοπτική παρουσίαση του περιεχομένου των κειμένων και τη διατύπωση και έκφραση δικών τους απόψεων, σε επικοινωνιακό πλαίσιο, σχετικά με συγκεκριμένα ερωτήματα που τίθενται στα κείμενα αναφοράς.
Για τη Λογοτεχνία, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει να είναι σε θέση να αξιοποιούν συνδυαστικά έναν αριθμό κειμενικών στοιχείων, ώστε:
στην περίπτωση αφηγηματικού ή πεζού κείμενου, να αναδιηγούνται συνοπτικά την ιστορία που αφηγείται το κείμενο ή, στην περίπτωση ποιητικού κειμένου, να ανιχνεύουν το νοηματικό του υπόστρωμα μέσα από την αναγνώριση και τον συσχετισμό των κειμενικών δεικτών,
στην περίπτωση του πεζού κειμένου, να προσεγγίζουν τους χαρακτήρες με βάση τα δεδομένα του κειμένου και να εντοπίζουν στοιχεία που φωτίζουν τη δράση τους ή, στην περίπτωση ποιητικού κειμένου, να περιγράφουν τη διάθεση/στάση του ποιητικού υποκείμενου συσχετίζοντας σύμβολα και γλωσσικές επιλογές,
να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται με ένα ερμηνευτικό σχόλιο στο θέμα ή ερώτημα που οι ίδιοι/-ες πιστεύουν ότι θέτει το κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες μεταξύ τους ή και με στοιχεία συγκειμένου, με σκοπό να τεκμηριώνουν τις προσωπικές θέσεις και ανταποκρίσεις τους.
Τα κριτήρια με τα οποία κρίνεται η πληρότητα των απαντήσεων των μαθητών και των μαθητριών είναι:
η ποιότητα (αλήθεια και ακρίβεια των δεδομένων),
η ποσότητα (η επάρκεια των στοιχείων),
η συνάφεια του περιεχομένου με τον επικοινωνιακό στόχο και η σαφήνεια σε επίπεδο έκφρασης και διατύπωσης του περιεχομένου.