Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών σήμερα το πρωί ο μεγαλοεφοπλιστής Ιωάννης Αγγελικούσης μετά από πολυήμερη νοσηλεία. Εμβληματική φυσιογνωμία βύθισε με τον θάνατό του στο πένθος την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Υπέστη καρδιακή προσβολή το Σάββατο 20 Μαρτίου στο σπίτι του. Αμέσως είχε μεταφερθεί στο νοσοκομείο όπου οι γιατροί τον έβαλαν σε καταστολή. Τελικά δεν τα κατάφερε.
Όπως αναφέρει το protothema.gr, ήταν ο ισχυρότερος ιδιώτης πλοιοκτήτης. Ο όμιλος που διαθέτει τρεις εταιρείες έχει στόλο, ο οποίος αποτελείται συνολικά από 149 πλοία. Η Maran Dry έχει 49 φορτηγά με μέσο όρο ηλικίας τα 9 έτη, η Maran Tankers 54 δεξαμενόπλοια crude oil, εκ των οποίων δύο είναι υπό ναυπήγηση και η Maran Gas 46 πλοία, εκ των οποίων 36 LNG στο νερό, 9 υπό ναυπήγηση και μία πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης LNG, γνωστή ως FSRU.
O Γιάννης Αγγελικούσης ήταν ο στυλοβάτης της ελληνικής σημαίας. Από τα 149 συνολικά πλοία του ομίλου του, τα 126 (ποσοστό 89,3%) είναι υπό ελληνική σημαία. Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 584 πλοία άνω των 1.000 τόνων, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία του ομίλου Αγγελικούση αποτελούν το 21,5% του ελληνικού νηολογίου και το 40% με βάση τη χωρητικότητα του στόλου.
Αυτό συνεπάγεται ότι στήριζε και τους Έλληνες αξιωματικούς μηχανής και γέφυρας από την περίοδο που βρίσκονταν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και μετέπειτα. Ήταν από τους λίγους Ελληνες εφοπλιστές που έδινε αγώνα συστηματικό για να μη χαθεί ο Έλληνας αξιωματικός και μαζί του η τεχνογνωσία που έκανε την ελληνική ναυτιλία παγκόσμια δύναμη.
Η αναφορά στον πατέρα του και η διάδοχος
Πάντοτε αναφερόταν στον πατέρα του, τον Αντώνη Αγγελικούση, από τον οποίο, όπως τόνιζε, έμαθε όλα τα μυστικά της δουλειάς που τον οδήγησαν να δημιουργήσει τη ναυτική αυτοκρατορία: «Ξεκίνησα με τη γνώση και τις εμπειρίες του πατέρα μου. Κάθε μέρα που περνούσε στη δουλειά ένιωθα ότι μάθαινα όλο και περισσότερα», έλεγε πριν από χρόνια όταν βραβεύτηκε στα Lloyd’s Awards ως η Προσωπικότητα της Χρονιάς για τη ναυτιλία. Τότε είχε στο πλευρό του και την πολυαγαπημένη του μητέρα, Μαρία Παπαλιού, που είχε πάει για να τον καμαρώσει σε μια μεγάλη προσωπική στιγμή και η οποία έφυγε από τη ζωή το 2008.
Ο πατέρας του και ιδρυτής της ναυτιλιακής αυτοκρατορίας , ξέχωρα από επιτυχημένος εφοπλιστής, υπήρξε ήρωας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και παρασημοφορήθηκε δύο φορές από την ελληνική και άλλες δύο από την αγγλική κυβέρνηση για τη δράση και την αυταπάρνηση που έδειξε στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου.
Η πίστη του Γιάννη Αγγελικούση στις αξίες της οικογένειας ήταν αδιαμφισβήτητη. Δεν ξεχνά τη στήριξη που είχε στις δύσκολες στιγμές, στα ups and downs, όπως συνηθίζει να λέει, από τη σύζυγό του Ελίζαμπεθ, η οποία κατάγεται από το Χιούστον του Τέξας.
«Το σημερινό επιχειρηματικό μου δημιούργημα δεν είναι μόνο δικό μου αποτέλεσμα. Είναι αποτέλεσμα αφοσιωμένων στελεχών και των ναυτικών που ταξιδεύουν με τα πλοία των εταιρειών μας», συμπληρώνει για τους ανθρώπους που δουλεύουν στο πλευρό του. «Είναι μiα κατηγορία μόνος του στην παγκόσμια ναυτιλία», είναι η απάντηση που παίρνει όποιος ρωτήσει για το διεθνές επιχειρηματικό του μέγεθος.
Toν περασμένο Δεκέμβριο είδε το όνομά του, για μία ακόμη χρονιά, να φιγουράρει στην κορυφή της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία το 2020. Βρίσκεται μάλιστα στην 7η θέση. Τόσα χρόνια συναγωνίζεται με έναν άλλον μεγάλο πρωταγωνιστή της ναυτιλίας, τον Νορβηγό Τζον Φρέντρικσεν. Όσοι προηγούνται στον κατάλογο των δύο δεν έχουν αυτή την ίδια ιδιότητα. Είναι πρόεδροι ή διευθύνοντες σύμβουλοι εταιρειών ή διεθνών οργανισμών.
Ο Γιάννης Αγγελικούσης έδωσε το δαχτυλίδι της διαδοχής στην κόρη του Μαρία, παραμένοντας όμως ενεργός στα ναυτιλιακά δρώμενα. Τα τελευταία οκτώ χρόνια, η Μαρία Αγγελικούση αναλάμβανε όλο και περισσότερες αρμοδιότητες στον όμιλο. Στο πλαίσιο αυτό, δημιούργησε τον δικό της διοικητικό κύκλο.