Οι Αμερικανοί ετοιμάζονται για το 56ο Super Bowl. Το Super Bowl είναι ένα μεγάλο αθλητικό γεγονός. Συγκεκριμένα τα ξημερώματα της Δευτέρας οι Συνσινάτι Μπέγκλας και οι Λος Άντζελες Ρμμς θα ανταγωνιστούν για το μεγάλο τρόπαιο.
Ωστόσο στο Super Bowl πέρα από το αγωνιστικό κομμάτι και την ψυχαγωγία , οι απόλυτοι πρωταγωνιστές είναι οι διαφημίσεις.. Είναι μια διοργάνωση στην οποία ξοδεύονται πάρα πολλά χρήματα με αποτέλεσμα να χάνεται η σημασία της..
Το κάθε δευτερόλεπτο κοστίζει 186.000 δολάρια – Τι συμβαίνει με τις διαφημίσεις στην διοργάνωση:
Παρά τις υπέρογκες τιμές, που στη ‘μαύρη αγορά’ είναι πολλαπλάσιες, η ζημία σε αυτήν την περίπτωση είναι τεράστια. Σε αντίθεση με ό,τι ισχύει για την εταιρία του δικτύου CBS που διαχειρίζεται τα τηλεοπτικά δικαιώματα και μοσχοπουλά τα δευτερόλεπτα του διαφημιστικού χρόνου έναντι 186.000 δολάρια το καθένα! Τα σποτ του μισού λεπτού εν ώρα αγώνα λειτουργούν ως ‘σαρξ εκ της σαρκός’ του ετήσιου θεάματος
Είναι ένα καθιερωμένο event που από το 1967 έχει καταλήξει να είναι μία από τις πιο κερδοφόρες διοργανώσεις παγκοσμίως. Πολλοί διάσημοι έχουν συμμετάσχει και συμμετάσχουν σε αυτή την διοργάνωση κερδίζοντας εκατομμύρια..
Μια από τις πιο κλασσικές διαφημίσεις , πριν από 28 χρόνια, το 1993, οι Μάικλ Τζόρνταν και Λάρι Μπερντ είχαν μονομαχήσει για ένα μπέργκερ.
Αυτό είναι ένα πρότζεκτ που σχεδιάζονταν μήνες πριν και δουλεύονταν για ολάκερες εβδομάδες έως ότου προκύψει το τελικό αποτέλεσμα. Όλο αυτό εκτόξευε την προσφορά και μαζί την τιμή. Τη στιγμή που πριν από 5 δεκαετίες το συνολικό κόστος οριακά έφτανε τις 40.000 δολάρια, το 1994 έσπασε το φράγμα του 1 εκατομμύριου και από το 2017 έχει παγιωθεί πάνω από τα 5 εκατομμύρια! Το 2020 έπιασε το μέχρι σήμερα ταβάνι του, στα 5.6 εκατομμύρια δολάρια.
Τι αποφάσισαν οι μεγάλες διαφημιστικές:
Μέχρι και το 2020 μεγάλες και παραδοσιακές δυνάμεις της βιομηχανίας, διαφόρων κλάδων, πίστευαν ότι άξιζε να επενδύσουν τέτοια ποσά στις διαφημίσεις των 30 δευτερολέπτων έχοντας υπολογίσει τα ανταποδοτικά οφέλη που θα καρπώνονταν από την αγορά.
Υπήρχαν εταιρίες που ξόδευαν φειδώς τα εκατομμύρια τους για να εξασφαλίσουν το χώρο τους στο μεγάλο ραντεβού του χειμώνα επέλεξαν ν’ απέχουν. Για να μην πληρώνουν πχ την Μπρίτνεϊ Σπίαρς.
Το 2020 η Coca-Cola, η Hyundai και η Pepsi, συμφώνησαν πως αποτελεί στρατηγική κίνηση και ανακατανομή των πόρων τους σε μια χρονιά που οδήγησε σε απώλειες θέσεων εργασίας. Έγιναν περικοπές από τους ετήσιους προϋπολογισμούς. “Θέλουμε να διασφαλιστεί ότι επενδύσουμε σωστά κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου”, έλεγε εκπρόσωπος της Coca-Cola.
Αυτές είναι κάποιες απο τις διαφημίσεις που ακόμη προσφέρουν χρήματα στις εταιρίες:
Πώς το Super Bowl εξελίχθηκε από ένας απλός τελικός σε παγκόσμιο φαινόμενο της ποπ κουλτούρας:
Στην αρχή τα πρωταθλήματα ήταν δύο, ή μάλλον ένα. Το NFL υπήρχε ήδη για δεκαετίες, από τα ‘20s, με τους δικούς του ήρωες και τις δικές του δυναστείες, όπως τους Chicago Bears και τους Green Bay Packers.
Ήταν μια νέα λίγκα ήρθε στα ‘60s επιθυμώντας κομμάτι της πίτας. Χειρότεροι φυσικά παίχτες, χειρότερες ομάδες, αλλά μεγαλύτερος ενθουσιασμός και μεγαλύτερη διάθεση για ρίσκα, θέαμα και πειραματισμό με αρκετά χρήματα καθώς κάποιοι ιδιοκτήτες πλήρωναν όσο-όσο για να φέρουν αστέρια του NFL.
Ο ανταγωνισμός γινόταν όλο και πιο δυνατός.. Στην αρχή η ονομασία ήταν ανεπίσημη, αλλά σταδιακά επικράτησε. Σε μια από τις συναντήσεις διαπραγματεύσεων για την ένωση, το καλοκαίρι το 1966. Ο Λαμάρ Χαντ, ιδιοκτήτης των Kansas City Chiefs, είπε στους υπόλοιπους μια ιστορία για την κόρη του, που έπαιζε με μια μπάλα από αυτές που αναπηδούν σαν τρελές, η οποία ονομαζόταν Super Ball. Είπε: «Και γιατί να μην πούμε τον τελικό μας, Super Bowl».
Το παιχνίδι δεν σήμαινε πολλά.. Για το πρώτο Super Bowl, ένα διαφημιστικό 30” κόστιζε 42,000 δολάρια, ενώ στο Λος Άντζελες δεν μεταδόθηκε καν. Το γήπεδο είχε άδειες θέσεις. 55 χρόνια μετά, ένα τέτοιο σποτάκι κοστίζει πάνω από 5,5 εκατομμύρια δολάρια και το παιχνίδι απο τότε φτάνει σε άλλο πλανήτη..
Αυτές είναι κάποιες εμφανίσεις απο την διοργάνωση οι οποίες έχουν μείνει αξέχαστες:
Πλέον μιλάμε για ένα φροντισμένο, αψεγάδιαστα πακεταρισμένο προϊόν, που έχει φτάσει να έχει κάτι για όλους… Το μπαράζ διαφημίσεων, γεμάτες πλέον με γνώριμους σταρ που είτε επιχειρούν να γίνουν viral είτε να επιστρέψουν νοσταλγικά σε κάποια παλιότερη επιτυχία τους που ήδη αγαπά το κοινό.
Εκτός απο χρήματα κερδίζουν και φήμη
Σε οικονομικούς όρους, η εν λόγω συναυλία το 2020 κόστισε στην Lopez περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ και στην Shakira 1.4 εκατομμύρια… Αφού τόσα χρεώνουν σε κάθε τους περιοδεία! Φυσικά, οι δυο τους μπορεί να μην κέρδισαν χρήματα, αλλά σίγουρα η δημοφιλία τους αυξήθηκε.
Άλλη μια εμφάνιση που κορυφώθηκε ήταν η αυτή του Justin Timberlake το 2018 στο Super Bowl, έκανε τις αναζητήσεις του στο Spotify να αυξηθούν κατά 214% και αυτό από μόνο του λέει αρκετά..
Είναι ένα event υπερβολικά καλά ζυγισμένο αλλά ταυτόχρονα το SuperBowl είναι κάτι αστραφτερά μοντέρνο όσο και περίεργα παλιομοδίτικο που αποφέρει τρελά χρηματικά ποσά..