Η μεταστροφή της αγοράς αυτοκινήτου προς την ηλεκτροκίνηση, είναι γεγονός αναμφισβήτητο. Γράφει ο Δημήτρης Μπαλής.
Η μεταστροφή της αγοράς αυτοκινήτου προς την ηλεκτροκίνηση, είναι γεγονός αναμφισβήτητο. Μήνα με τον μήνα, παρατηρούμε ότι οι υποψήφιοι αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων, επιλέγουν όλο και περισσότερο τα επαναφορτιζόμενα μοντέλα, δηλαδή τα plug-in υβριδικά, που έχουν και μοτέρ εσωτερικής καύσης, αλλά και ηλεκτρικό κινητήρα που με την μπαταρία χαρίζει περίπου 50 χλμ. ηλεκτρική αυτονομία, και βέβαια τα αμιγώς ηλεκτρικά.
Σύμφωνα με τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου, οι ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων τον περασμένο μήνα και από την αρχή του έτους, δείχνουν ότι τα αμιγώς βενζινοκίνητα αρχίζουν και φθίνουν, τα ήπιας υβριδικές τεχνολογίας αυξάνονται, όπως και τα επαναφορτιζόμενα, σταθερά είναι τα διπλού καυσίμου βενζίνης – φυσικού αερίου, ελαφρώς αυξημένες οι πωλήσεις των διπλού καυσίμου βενζίνης – υγραερίου και μεγάλη πτώση σημειώνουν τα αμιγώς πετρελαιοκίνητα.
Το κοινό να στρέφεται σε άλλες λύσεις
Η εξήγηση είναι ότι πλέον όλα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, τα νέα μοντέλα έχουν κάποιας μορφής υβριδική τεχνολογία. Ήπια ή μέση, λογίζονται ως υβριδικά και είναι φυσικό επακόλουθο να μην διατίθενται αμιγώς βενζινοκίνητα, γι’ αυτό και πέφτουν οι πωλήσεις τους. Την ίδια στιγμή, με τα κίνητρα που δίνονται από το κράτος για τα ηλεκτρικά και plug-in, τα αποτελέσματα είναι ορατά, ενώ μολονότι το πετρέλαιο είναι ακόμα φθηνό καύσιμο, αλλά οι εταιρείες σταματούν σιγά-σιγά την παραγωγή μεσαίου κυβισμού ντιζελοκινητήρων, κάνοντας μεταστροφή της παραγωγής προς ηλεκτρικά, τα διαθέσιμα μοντέλα ντίζελ να είναι λιγότερα και το κοινό να στρέφεται σε άλλες λύσεις.
Το 10μηνο του 2021, Ιανουάριος – Οκτώβριος, καταγράφηκαν 88.094 πωλήσεις νέων ΙΧ, ήτοι -11,9% σε σχέση με το 2019, 9.371 πωλήσεων νέων φορτηγών, ήτοι +35,2% έναντι του 2019 και 349 λεωφορεία, κατά 4,5% παραπάνω από το 2019. Η μείωση των νέων ΙΧ, οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην αδυναμία παράδοσης από τους αντιπροσώπους, λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών, των μικροτσίπ που λέμε, για όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα των αυτοκινήτων και δύσκολα θα εξομαλυνθεί η κατάσταση πριν το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Αυξημένη η τάση της αγοράς SUV – Crossover μοντέλων
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, που είναι και της ευρωπαϊκής, γενικότερα, είναι η τάση αγοράς SUV – Crossover μοντέλων, όλων των κατηγοριών, από τα μικρά έως τα μεγάλα, διότι οι κατασκευαστές δημιουργούν πραγματικά εξαιρετικά αυτοκίνητα, ελκυστικά στο μάτι, με χώρους και μικρή κατανάλωση.
Οι πωλήσεις τους, πλέον καταλαμβάνουν το 46,8% της αγοράς και το νούμερο αυτό μεγαλώνει, καθώς ο Οκτώβριος μόνο, έκλεισε για αυτή τη κατηγορία, στο 57%. Ασύλληπτο νούμερο. Και έπεται συνέχεια, καθώς περιμένουμε την άφιξη πολλών ακόμα, τέτοιων μοντέλων. Σε αυτή τη κατηγορία εντάσσονται μοντέλα όπως τα Suzuki Ignis και Jimny, το Peugeot 2008, το Kia Stonic, το Suzuki Vitara, τα VW T-Roc και T- Cross, το Ford Puma, το Hyundai Kona, το Skoda Kamiq, αλλά και μεγαλύτερα, όπως το Nissan Qashqai που δημιούργησε ουσιαστικά την κατηγορία των SUV και τόσα ακόμα μοντέλα που χάνουμε το μέτρημα. Πληθώρα επιλογών, λοιπόν, και το αγοραστικό κοινό στρέφεται προς τα εκεί, όπως έκανε πριν πολλά χρόνια προς τα τετράθυρα sedan και πιο πρόσφατα προς το πεντάθυρα hatchback.
Αγορά αυτοκινήτου με γνώμονα τις ανάγκες του καθενός
Η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης, συγκεντρώνει το 11,3% της αγοράς, ενώ τα σούπερ μίνι όπως λέμε, Yaris κλπ., κατέχουν τη μερίδα του λέοντος με 49,2%. Τα μικρομεσαία αμαξώματα κρατούν το 33,2% της αγοράς, τα μεγάλα αμαξώματα είναι στο 5% και έχουν εξαφανιστεί τα σπορ μοντέλα, καθώς είναι στο 0,2% και τα πολυμορφικά MPV που έχουν το 0,1% της αγορά, όταν μια εποχή μεσουρανούσαν.
Καταλήγοντας, για να επιστρέψω στο μείγμα καυσίμου, ως προς τις πωλήσεις, τα αμιγώς βενζινοκίνητα έχουν το 50,4% της αγοράς, όταν ο Οκτώβριος κινήθηκε στο 43%, με συνέπεια πλέον να έχουμε τη συνεχή μείωσή τους, τα πετρελαιοκίνητα έχουν πέσει τρομερά στο 17,7%, τα υβριδικά έχουν ανέβει στο 22,7%, με τον Οκτώβριο να κλείνει στο 27,4%, τα επαναφορτιζόμενα είναι στο 10μηνο στο 6,1%, αλλά τον Οκτώβριο έφθασαν στο 9% και ανεβαίνουν με γοργούς ρυθμούς, ενώ το 1,3% της αγοράς έχουν τα βενζίνης – φυσικού αερίου και 1,7% τα βενζίνης – υγραερίου.
Σε κάθε περίπτωση, καταλήγοντας, ο Έλληνας πρέπει να αγοράζει αυτοκίνητο ανάλογα με τις ανάγκες του, να επιλέγει για παράδειγμα ηλεκτρικό εφόσον έχει τρόπο να το φορτίζει, και εν γένει να κάνει αγορά κοιτάζοντας το συνολικό του όφελος.