Κάποιες προτάσεις προς το καταναλωτικό κοινό ώστε να λάβουν το μέγιστο της ηλεκτρονικής αγοραστικής εμπειρίας, σύμφωνα με την κ. Φραϊδάκη, είναι να πραγματοποιούν αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα τα οποία φέρουν σήματα πιστότητας, όπως το GRECA Trustmark. Με αυτό τον τρόπο μπρούν να γνωρίζουν ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα έχει αξιολογηθεί από ένα τρίτο ανεξάρτητο φορέα. Επίσης, θα πρέπει να πραγματοποιούν πληρωμές με κάρτα, καθώς συγκαταλέγεται στις πιο ασφαλείς μεθόδους και μπορεί να βοηθήσει την διαδικασία να ολοκληρωθεί γρηγορότερα.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να θυμούνται ότι πίσω από κάθε επιχείρηση στην αλυσίδα του ηλεκτρονικού επιχειρείν καταβάλλεται η μέγιστη δυνατή προσπάθεια για άμεση εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού ενώ θα πρέπει να επικοινωνούν με τις εταιρείες και με ασύγχρονα μέσα, π.χ. email και chat, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετηθούν πιο άμεσα και να μην περιμένουν στο τηλεφωνικό κέντρο.
Αγορές εξ αποστάσεως εν μέσω πανδημίας
Καθώς οι φετινές αγορές θα πραγματοποιούνται μόνο εξ αποστάσεως με το καταναλωτικό κοινό εξοικειωμένο λόγω της πανδημίας στις ηλεκτρονικές αγορές, μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αλλά και μεγάλα e-shops ξεκίνησαν νωρίτερα από κάθε άλλη φορά τις διαφημίσεις με πληροφορίες για τις προσφορές των προϊόντων τους που φτάνουν έως και 60% όλες τις ημέρες με κορύφωση την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου.
Στον αντίποδα βρίσκονται τα μικρά καταστήματα τα οποία δείχνουν αδύναμα να διαχειριστούν τη νέα κατάσταση. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης σε πρόσφατες δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ «μόνο το 17% των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων διαθέτει πλήρως λειτουργικό e-shop» προσθέτοντας ότι «οι μικρότεροι του εμπορίου είναι δικαιολογημένα πιο επιφυλακτικοί γιατί μετά από 9 χρόνια οικονομικής κρίσης και 9 μήνες πανδημίας δεν έχουν τα μεγάλα αποθέματα, ούτε τα περιθώρια κέρδους να ξεπουλήσουν νέο εμπόρευμα με μεγάλες εκπτώσεις, λίγο πριν την αγορά των Χριστουγέννων».
Από την αγορά χαρακτηρίζεται ενθαρρυντικό το γεγονός ότι δεν έχουν, μέχρι στιγμής, προκύψει σημαντικά προβλήματα σχετικά με την διανομή των παραγγελιών. Ωστόσο παραμένει άγνωστο αν η «ομαλή» λειτουργία των ηλεκτρονικών αγορών θα συνεχιστεί με δεδομένο ότι ο όγκος των παραγγελιών αναμένεται να απογειωθεί την Black Friday. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αλυσίδα Jumbo ήδη καταγράφει την πρώτη παρενέργεια από το κλείσιμο των καταστημάτων της δηλώνοντας αδυναμία υποδοχής νέων παραγγελιών. Συγκεκριμένα στον ιστότοπο της αλυσίδας αναφέρεται ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα θα παραμείνει κλειστό έως τις 26 Νοεμβρίου καθώς δεν δύναται να υποδεχτεί νέες παραγγελίες εξαιτίας του τεράστιου όγκου που ήδη καλείται να διεκπεραιώσει.
Ενόψει των εμπορικών προσφορών της Black Friday στις 27 Νοεμβρίου, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή εξέδωσε οδηγίες προς τους καταναλωτές, συνιστώντας τους να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί κατά τη διενέργεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών τους και να ελέγχουν αν παρέχονται οι ακόλουθες πληροφορίες από τα ηλεκτρονικά καταστήματα: η ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, e-mail, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμός ΓΕΜΗ), τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος, η συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ.), διαθεσιμότητα, τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος, το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και η πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού. Σημειώνεται ότι ένας ιστότοπος είναι ασφαλής εάν εμφανίζεται εικονίδιο ασφαλείας (μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser και ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινάει με https://).
Από την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή συστήνεται επίσης στους καταναλωτές να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας, να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους και να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα. Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο και να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.