Με ρωτούν, τώρα τελευταία, πολλοί, για το τι αυτοκίνητο πρέπει να αγοράσουν. Να πάρω υβριδικό; Να επιλέξω πετρελαιοκίνητο; Η μήπως ηλεκτρικό; Τα φυσικού αερίου αξίζουν; Γράφει ο Δημήτρης Μπαλής.
Πρεμιέρα από σήμερα, φίλες και φίλοι, του ραδιοφωνικού DRIVER’S seat. Και θα έχω την ευκαιρία να σας παρουσιάζω θέματα της επικαιρότητας σχετικά με την αυτοκίνηση και την αστική κινητικότητα, θέματα που αφορούν όλους, καθώς δεν απασχολούν μόνον τους οδηγούς, αλλά και τους πεζούς, διότι στην κοινωνία που ζούμε, η δραστηριότητα του ενός επηρεάζει τη δραστηριότητα του άλλου.
Με ρωτούν, τώρα τελευταία, πολλοί, για το τι αυτοκίνητο πρέπει να αγοράσουν. Να πάρω υβριδικό; μου λένε. Να επιλέξω πετρελαιοκίνητο ή θα έχω πρόβλημα στη συνέχεια αν σταματήσει η παραγωγή τους; Η μήπως ηλεκτρικό; Τα φυσικού αερίου αξίζουν; Μου είπε κάποιος.
Ερωτήματα που καθένα έχει τη δική του απάντηση, που ενδεχομένως δεν την δίνουν οι πωλητές των εταιρειών αυτοκινήτων, είτε επειδή δεν γνωρίζουν είτε επειδή η πολιτική της εταιρείας δεν το επιτρέπει.
Κεφάλαιο υβριδικά αυτοκίνητα
Ως προς τα υβριδικά, πλέον, τα νέα μοντέλα που παράγονται, τουλάχιστον τα εμπορικότερα, που καλύπτουν την πλατιά μάζα των αγοραστών, έχουν κάποιας μορφής υβριδική τεχνολογία, ανάλογα και την εταιρεία. Κατά συνέπεια, όταν κάποιος επιλέξει να αγοράσει βενζινοκίνητο, θα πρέπει να γνωρίζει ότι είναι υβριδικό. Συνήθως έχουν και την ένδειξη hybrid.
Η πιο διαδεδομένη μορφή υβριδικής τεχνολογίας, είναι η mild hybrid. Δηλαδή, τον κινητήρα βενζίνης πλαισιώνει μια ηλεκτρογεννήτρια που λειτουργεί ως δυναμό για να μαζεύει ενέργεια στο φρενάρισμα και ως ηλεκτροκινητήρας για να την καταναλώνει στην κίνηση. Επίσης, η μπαταρία ιόντων λιθίου 12V ή 48V, βοηθά τον κινητήρα στην εκκίνηση και κατά την επιτάχυνση, για να μην καταναλώνει περισσότερο καύσιμο.
Η μέση υβριδική τεχνολογία, ή mid hybrid εφαρμόζεται αλλιώς. Στο Honda CR-V Hybrid, υπάρχει βενζινοκινητήρας i-VTEC 2.0 lt, ισχυρός ηλεκτροκινητήρας και μπαταρία ιόντων λιθίου. Τα μοτέρ συνδέονται παράλληλα και σε σειρά. Ανάλογα την κίνηση, προσαρμόζεται και η λειτουργία, εκτός κι αν είναι χαμηλά η στάθμη της μπαταρίας. Και έχει τρεις τρόπους λειτουργίας. Στην EV Drive, κινείται μόνο ηλεκτρικά, και αντλεί ενέργεια από τη μπαταρία ιόντων λιθίου για να τροφοδοτήσει τον ηλεκτρικό κινητήρα και να κινεί τους τροχούς (με τον βενζινοκινητήρα απενεργοποιημένο). Στην Hybrid Drive λειτουργία, ο βενζινοκινητήρας φορτίζει τη μπαταρία 3,8kWh που δίνει ρεύμα στη γεννήτρια και αυτή στον ηλεκτροκινητήρα, που βοηθά τον κινητήρα βενζίνης. Στην Engine Drive, λειτουργεί μόνο ο βενζινοκινητήρας από τα 80 έως τα 120 χλμ./ώρα. Στις περισσότερες αστικές καταστάσεις οδήγησης, το CR-V Hybrid μεταβαίνει αυτόματα μεταξύ Hybrid Drive και EV Drive για βέλτιστη απόδοση. Σε μια μέτρια ταχύτητα, το CR-V Hybrid κινείται για περισσότερο από το ήμισυ του χρόνου σε EV Drive.
Κάπως έτσι, λειτουργεί και το υβριδικό σύστημα της Toyota, με τους Ιάπωνες να έχουν τη δική τους φιλοσοφία στον τομέα αυτόν.
Σε κάθε περίπτωση, έχει αποδειχθεί στην πράξη, οδηγώντας κι εγώ τα υβριδικά μοντέλα, ότι η κατανάλωση καυσίμου μειώνεται σημαντικά, καθώς το σύστημα αυτοφορτίζεται συνεχώς, ώστε να μη χάνεται ενέργεια από το φρενάρισμα ή το ρολάρισμα.
Οι διαφορές ανάλογα με την κατηγορία
Τα plug-in hybrid, είναι μια διαφορετική ιστορία. Εδώ μιλάμε για κανονικό εξηλεκτρισμό, καθώς το σύστημα δεν περιορίζεται μόνο στην αυτοτροφοδότηση της μπαταρίας, αλλά φορτίζεται και από εξωτερική πηγή.
Ο κινητήρας βενζίνης, ενσωματώνει έναν μικρό κινητήρα που λειτουργεί και ως γεννήτρια και συνδυάζεται με έναν ηλεκτρικό κινητήρα που φορτίζεται και από πρίζα, έχοντας και μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρία, προσφέροντας ηλεκτρική αυτονομία έως 50-55 χλμ., ανάλογα το μοντέλο. Μάλιστα η VW, στο νέο της plug-in σύστημα, θα φθάσει την αυτονομία στα 100 χλμ.
Το πλεονέκτημα της υπόθεσης, είναι ότι στις καθημερινές, αστικές μετακινήσεις, αν δεν ξεπεράσεις τα 50-55 χλμ. που είπα, ή έχεις επαναφορτίσει, κυκλοφορείς αμιγώς ηλεκτρικά και μάλιστα με ταχύτητα έως 130 χλμ./ώρα – άλλωστε που να τρέξεις παραπάνω στην πόλη. Δεν ρυπαίνεις, έχεις πολύ μειωμένο κόστος, διότι είναι πιο φθηνό το ρεύμα, παρά την τωρινή αύξηση και δεν προκαλείς θόρυβο, διότι κυκλοφορείς αθόρυβα.
Όταν δε βγεις εκτός πόλης και κάνεις περισσότερα χιλιόμετρα, τότε ο συνδυασμός βενζίνης και ηλεκτρισμού, φέρνει πολύ χαμηλή μέση κατανάλωση στα 100 χλμ.
Επίσης, στα plug-in hybrid μοντέλα, μπορείς να ρυθμίσεις κι εσύ τον τρόπο που θέλεις να οδηγήσεις, επιλέγοντας ανάμεσα σε τρία προγράμματα οδήγησης, για αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία, διαφύλαξη της ενέργειας ή και πλήρη χρήση της υβριδικής λειτουργίας.
Αξίζει να επισημάνω ότι όλα τα plug-in ξεκινούν ηλεκτρικά, και απατώντας στο ερώτημα, αν πρέπει να τα επιλέξει κάποιος, θα πω ότι είναι πιο ακριβά από τα συμβατικά υβριδικά, όμως υπόκειται σε κίνητρα, για όσους κάνουν εταιρική χρήση και γενικά σε βάθος χρόνου γίνεται απόσβεση των χρημάτων.
Πληθαίνουν τα μοντέλα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Τα ηλεκτρικά είναι εντελώς διαφορετικά, όπως γίνεται αντιληπτό. Αυτά τα μοντέλα πληθαίνουν συνεχώς, διότι εκεί πηγαίνει η κατάσταση. Ηλεκτρικό θα πάρεις, αυτή τη στιγμή, επειδή έχεις γκαράζ και έχεις βάλεις επιτοίχιο φορτιστή για να το φορτίσεις, έχεις στη δουλειά σου ταχυφορτιστή και κάνεις διαδρομές γνωρίζοντας τις αποστάσεις, την αυτονομία σου, αλλά και τα σημεία φόρτισης. Σύντομα, τα σημεία θα είναι χιλιάδες, ακόμα και στα πεζοδρόμια, όπως στο εξωτερικό, οπότε θα λυθούν όλα τα ζητήματα.
Τώρα, στο ερώτημα αν μπορεί να αγοράσει κάποιος πετρελαιοκίνητο ή θα φοβηθεί μήπως σταματήσουν την παραγωγή τους σε λίγα χρόνια, η απάντησή μου είναι ότι θέλει να αγοράσει ας το κάνει. Και να σταματήσει η παραγωγή τους, το πετρέλαιο ως καύσιμο θα υπάρχει ακόμα για πολλά χρόνια, στην Ελλάδα είναι και φθηνότερο, άρα έχει χαμηλό κόστος χρήσης, ενώ και ανταλλακτικά θα υπάρχουν. Πάνω από όλα, μη ξεχνάμε ότι πλέον, τα αυτοκίνητα δεν τα παντρευόμαστε, όταν παλιότερα τα κρατούσαμε μια ζωή. Σε λίγο, τα 15 χρόνια για ένα αυτοκίνητο στην κατοχή μας, θα φαίνεται αιώνας. Το ζήτημα είναι να υπάρχουν και οι συνθήκες ώστε να μπορείς να αλλάζεις αυτοκίνητα, να έχεις κίνητρα, οπωσδήποτε καλύτερες οικονομικές απολαβές και να κάνεις καλύτερη διαχείριση στα οικονομικά σου.
Για τα φυσικού αερίου, εκείνο που έχω να πω είναι ότι υπάρχουν διαθέσιμα μοντέλα στην αγορά, κυρίως του ομίλου VW, Seat και Skoda, έχει η Fiat και η Mercedes. Τα πρατήρια έχουν γίνει περισσότερα, καθώς έχουν προστεθεί πρατήρια με υγροποιημένο φυσικό αέριο, όπως στην Ολυμπία Οδό και στα Ιωάννινα, ενώ ετοιμάζονται και στην Πελοπόννησο και σε άλλες περιοχές. Όσοι έχουν αγοράσει αυτοκίνητο διπλού καυσίμου, δηλαδή φυσικού αερίου και βενζίνης, μου δηλώνουν ευχαριστημένοι, διότι έχουν υψηλή απόδοση και χαμηλό κόστος χρήσης κι έχουν και εναλλακτικά τη βενζίνη, αν δεν έχουν προλάβει να ανεφοδιαστούν με φυσικό αέριο.
Αυτά είναι φίλες και φίλοι τα δεδομένα σήμερα στην αγορά αυτοκινήτου. Μοντέλα υπάρχουν για όλους, με όλα τα διαθέσιμα συστήματα κίνησης. Αυτό που δεν είναι δεδομένο, είναι οι αποφάσεις των κυβερνήσεων, καθώς μέχρι πριν την πανδημία μπορούσες να κυκλοφορήσεις στον δακτύλιο της Αθήνας καθημερινά, έχοντας αυτοκίνητο με εκπομπές ρύπων κάτω από 140 γρ./χλμ., κάτι που τώρα έγινε 120 και που ίσως αύριο γίνει 100 και μετά θα κυκλοφορούν μόνο τα plug-in υβριδικά και τα αμιγώς ηλεκτρικά.
Σταθερότητα, λοιπόν, χρειάζεται στις αποφάσεις, ώστε κάποιος να κάνει την επιλογή του με ασφάλεια για το μέλλον, τουλάχιστον το εγγύς.