Η Έλενα Φάκου αναδημοσιεύει τη συνέντευξη που πήρε το 2014 από την αείμνηστη Τιτίκα Σαριγκούλη. Η κυρία Τιτίκα Σαριγκούλη, με αφορμή τη συμμετοχή της στην παράσταση “Οίκος Ευγηρίας” η οποία είχε κάνει πρεμιέρα στις 15 Οκτωβρίου 2014, μου είχε μιλήσει για το κοινωνικό μήνυμα του έργου και για την πολιτική. Ήταν μια δυναμική γυναίκα που […]
Η Έλενα Φάκου αναδημοσιεύει τη συνέντευξη που πήρε το 2014 από την αείμνηστη Τιτίκα Σαριγκούλη.
Η κυρία Τιτίκα Σαριγκούλη, με αφορμή τη συμμετοχή της στην παράσταση “Οίκος Ευγηρίας” η οποία είχε κάνει πρεμιέρα στις 15 Οκτωβρίου 2014, μου είχε μιλήσει για το κοινωνικό μήνυμα του έργου και για την πολιτική. Ήταν μια δυναμική γυναίκα που διώχθηκε από μαθήτρια ακόμη εξαιτίας των κομμουνιστικών της φρονημάτων, αποβλήθηκε από όλα τα σχολεία της χώρας και κατόρθωσε τελικά να πάρει το πτυχίο του Γυμνασίου μετά κόπων και βασάνων. Μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση η διαύγεια της σκέψης της, η αγωνιστική της διάθεση και η όρεξή της για ζωή.
Ήταν μια σπουδαία γυναίκα και ταυτόχρονα ταπεινή όπως όλοι τελικά οι μεγάλοι άνθρωποι. Μέσα από όλες τις θεατρικές και κινηματογραφικές της στιγμές, ξεχωρίσαμε το συγκλονιστικό spot της Action Aid, το υπέροχο βαλς που χόρεψε με τους πρωταγωνιστές της ταινίας “4 μαύρα κοστούμια” και τη σκηνή από την ταινία “Μια γυναίκα όλα τα μπορεί” όπου πανηγυρίζει στην θύρα των οργανωμένων οπαδών της ομάδας των πανθήρων” στο 3.07 και 3.17 του ομώνυμου video clip . Καλό της ταξίδι. Θα μας λείψει.
Έχετε τοποθετηθεί δημόσια για τα πολιτικά σας πιστεύω, ποιος ο ρόλος της αριστεράς στη ζωή σας :
Είμαι μέλος του ΚΚΕ από το 1950 και υπήρξα διωγμένη απ’ολα τα σχολεία του κράτους λόγω των κοινωνικών μου φρονημάτων.Εγώ πήγαινα για αρχαιολόγος και τελικά έγινα ηθοποιός. Ήμουν παιδούλα και είχα διωχθεί από όλα τα σχολεία του ελληνικού κράτους. Κατάφερα να βγάλω το Γυμνάσιο σε ένα ιδιωτικό σχολείο κάπου στου Χαροκόπου κι αυτό χάρη σε ενα γνωστό μας, το Μιλτιάδη Γερμανό, ο οποίος ήταν γενικός επιθεωρητής και Γυμνασιάρχης. Μονάχα αυτός με δέχθηκε και ο ιδιοκτήτης, όταν ερχόταν στο σχολείο η ασφάλεια για να με διώξει τους έλεγε το εξής : ” Εμένα δε μου κάνει κάτι κακό, εάν σας κάνει εσάς τότε να τη συλλάβετε”. Έτσι κατόρθωσα κι έβγαλα το Γυμνάσιο και μάλιστα, αφού με άφησαν και τρία χρόνια να επαναλάβω τις τάξεις.Κι όταν έδωσα εξετάσεις στην Πάντειο, επειδή τότε δε ζητούσαν εκεί πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων, είχαν χαθεί οι κόλλες μου !
Πώς εκδηλωθήκατε σε τόσο μικρή ηλικία (ως μαθήτρια ακόμη ) και ενοχλήθηκε το “δεξιό” κράτος με τα φρονήματα σας;
Eγώ έζησα τα γεγονότα του Δεκέμβρη, ο αδερφός μου συμμετείχε σε αυτά και ο θείος μου, ο ονομαστός Καπετάν Νικήτας της Πελοποννήσου(το πραγματικό του όνομα ήταν Νίκος Πολυκράτης), το άγαλμά του δεσπόζει στην πλατεία ελευθερίας στην Πάτρα, ήταν ο θρύλος της Αχαίας. O Nικήτας είχε σταματήσει τη Γερμανική αμαξοστοιχία με το περίστροφο.Ήταν αυτός που είχε μπει μέσα στον Πύργο, εκεί που η αντίσταση των Γερμανοτσολιάδων ήταν σθεναρή και κατάφερε να καταλάβει τον Πύργο ο ΕΛΑΣ από τους υπονόμους.
Η σχέση σας με τη θρησκεία ποια είναι;
H άποψή μου για τη θρησκεία είναι η εξής: ‘Αθρησκους, βρίσκεις πάρα πολλούς. Άθεους όμως, δυσκολότερα. Διότι μέσα στον άνθρωπο, υπάρχουν καταβολές κι έχουν δημιουργήσει έστω και πλαστή εικόνα. ‘Ως προς το χριστιανισμό όμως συγκεκριμένα, θα με βρεις να υπερασπίζομαι αυτή την ιδέα και γιατί; Γιατί ήταν λαϊκό κίνημα. Δεν ήταν τρελοί οι Αυτοκράτορες που πολέμησαν το κίνημα αυτό του προλεταριάτου, διότι έβλεπαν πώς πάει να τους καθαιρέσει από το θρόνο τους. Το ότι το πήραν μετά οι παπάδες και το κάνανε όπως το κάνανε, το αφήνω ασχολίαστο. Υποστηρίζω το κίνημα διότι ήταν μια λαϊκή επανάσταση απέναντι στους “θεούς” αυτοκράτορες, σηκώθηκε το προλεταριάτο να χτυπήσει τον Καίσαρα, δηλαδή το μονοπώλιο του να είναι θεός στη γη. Ήταν μια καθαρά ταξική επανάσταση. Στην εκκλησία δεν πάω για “ένσημα”. Πηγαίνω περιστασιακά, διότι θεωρώ την εκκλησιαστική ποίηση την ανώτερη ποίηση.
Την περίοδο της Δικτατορίας πώς περάσατε ως χαρακτηρισμένη κομουνίστρια;
Εγώ είχα διαφωνήσει πλήρως με το κόμμα μετά το εικοστό συνέδριο και τη δολοφονία του Στάλιν. Η Χούντα δε με ενόχλησε. Δε με συμπαθούσαν αλλά δεν είχα πλέον σχέση ενεργή με το ΚΚΕ μετά το συνέδριο εκείνο, με τις διακηρύξεις του οποίου διαφωνούσα σε όλα.
Είστε υπέρ της παράδοσης ;
Βεβαίως. Αν κόψεις τους Έλληνες απ ‘ τις παραδόσεις τους, θα τους έχεις ραγιάδες. Αυτό ήταν το δόγμα του Κίσινγκερ. Μα η παράδοση είναι η άγκυρα για το λαό. Αυτή θα σε διαπαιδαγωγήσει. Άν ξεκόψεις ένα λαό, απ΄τη γλώσσα, τη θρησκεία, τα ήθη και τα έθιμα θα γίνει έρμαιο. Είναι αυτό που έλεγε ο Στάλιν : Εθνικός στη μορφή, Σοσιαλιστικός στο περιεχόμενο. Μόνο οι αγράμματοι αριστεροί είναι αντίθετοι σ’αυτό το δόγμα. Οι κύριοι που λένε πώς στη Σμύρνη υπήρχε συνωστισμός και πως δεν υπήρξε χορός του Ζαλόγγου, δεν είναι μοντερνιστές. Είναι κατευθυνόμενοι από άλλα συμφέροντα. Τέλος να προσθέσω, ότι με τους λαούς, δεν έχω κανένα πρόβλημα. Οι Εβραίοι ας πούμε που πολλοί καταφέρονται εναντίον τους, ήταν ανέκαθεν ένας πολύ προοδευτικός λαός. Με τους Αμερικανούς σαν λαό πάλι δεν έχω κανένα πρόβλημα. Το πρόβλημα ξεκινά με τους ηγέτες τους οι οποίοι δημιουργούν τέρατα και μετά πάνε υποτίθεται να τα καταστρέψουν.
Έχετε λάβει μέρος σε πολλές ταινίες του νεότερου κινηματογράφου. Ποια ξεχωρίζετε;
Είναι η Ακαδημία Πλάτωνος και πάλι επειδή έχει πολιτικό περιεχόμενο. Γι αυτήν την ταινία με σταματούν στο δρόμο και με ρωτούν. Για καμία άλλη ταινία δεν το έχει κάνει ο κόσμος αυτό.